29. 10. 2021
O tom, co se v teplárně odehrává, když se zjistí technická závada na teplárenské síti, jsme si povídali s ředitelem Pražské teplárenské ze skupiny Veolia Martinem Brůhou. |
Už 30 let dodává Pražská teplárenská teplo a teplou vodu do 230 000 domácností, co se stane, když se něco cestou porouchá? Můžete nám nějaký takový velký výpadek přiblížit?
Nedávno jsme v důsledku noční poruchy na páteřním vedení horkovodu řešili větší havárii, která odpojila od tepla tisíce domácností. Ty se tak budily do chladného rána. Chápu, že pro dotčené obyvatele z místa havárie je výpadek tepla a teplé vody nepříjemností, ale opravdu děláme vše pro to, abychom minimalizovali čas opravy. V tomto konkrétním případě se nám tak podařilo brzy spustit záložní zdroj v Krči a velkou část postižené oblasti přepojit na tento zdroj. Zbývající část, Jižní Město a část Vršovic, se dočkala teplé vody a zahřátých radiátorů postupně již během odpoledne a kolem 18 hodiny se již topilo ve všech domácnostech. Představme si tak, že ve velmi ztížených podmínkách, kdy kolem místa poruchy vyvěrá horká voda, terén je mnohdy nepřístupný, musí kolegové technici nepřetržitě pracovat, dokud se neodhalí příčina havárie a neopraví se. V těchto situacích celý náš tým funguje na maximum a já jim za to opravdu děkuji.
Jak taková samotná oprava vypadá? Co vše je potřeba zařídit a udělat? Jak je možné, tak rozsáhlou opravu udělat v řádu několika hodin?
Vyžaduje to především sehraný tým techniků z Pražské teplárenské a její servisní organizace Termonta Praha, kteří ihned vyrážejí na místo. Mezitím kolegové z provozu uzavřou postiženou oblast a vypustí topnou vodu. Když vidíme někde stoupat páru, neznamená to hned nalezení místa netěsnosti. Z potrubí může vycházet sloupec páry i několik metrů či desítek metrů vedle místa, kde bylo poškozeno potrubí. Jakmile víme, kde zhruba je závada lokalizována, nastupuje jako první stavební technika, která odkryje potenciální místo poruchy. Musíme počkat až potrubí zchladne. Po nalezení netěsnosti skupina pracovníků dočistí místo pro svářečské práce. Pak nastupuje zkušený svářeč, zvyklý pracovat i v nepohodě. Zpravidla se ve výkopu vyskytuje dost bahna i zbytků vody uniklé z potrubí, přestože nasazujeme výkonná čerpadla pro vyčištění výkopu. Podle povahy netěsnosti zvolíme způsob opravy. Může to být přeplátování, nebo třeba i výměna celé části potrubí. Toto všechno musí samozřejmě probíhat za přísného dodržování bezpečnosti práce a nastavených pracovních postupů.
Definitivní opravu zpravidla naplánujeme až na letní období, kam se soustřeďují práce na soustavě. Následně kolegové z provozu zařízení zpět napustí, spustí cirkulaci média a případně vypnou náhradní zdroj.
Tedy by vás neměl zaskočit ani výpadek velké oblasti?
Opravu malého rozsahu jsme schopni udělat během několika hodin, včetně kopání do země a odkrývání horkovodů, které jsou umístěny ve speciálních šachtách nebo písečném loži několik metrů pod povrchem. Při opravách velkého rozsahu, kdy jsme nuceni odstavit od tepla velkou oblast, najíždíme záložní zdroje nebo dočasně přepojujeme na naše velké lokální zdroje, což si zpravidla vyžádá pouze několik hodin.
V tom mají ti, kteří jsou připojeni na naši síť velkou výhodu oproti domácnostem nebo zařízením, které nejsou našimi zákazníky a řeší vytápění po vlastní ose. My jsme schopni reagovat v řádu hodin, zatímco výměna kotle nebo oprava na technologii zabere i několik dní. Navíc zajistit rychlou opravu si musíte sami. Pokud váš dům je napojen na horkovod Pražské teplárenské, nemusíte řešit vůbec nic, jen se podíváte na webové stránky společnosti, kdy bude oprava odstraněna.
Jak při takovém rozsahu sítě zákazníků ale uhlídáte, že vše je v pořádku a všude se topí?
Na naši síť nepřetržitě dohlíží dva dispečinky. Obrací se na ně mnoho lidí se svými potížemi s vytápěním. Často jde o závady přímo na topném okruhu v jednotlivých domech, které již však nejsou v naší péči nebo například jde o závady na radiátorech v jejich bytech. Naši dispečeři jsou však školení profesionálové a dokážou odhadnout příčinu potíží i na zařízení našich zákazníků a pomůžou odbornou radou.
Naše horkovodní síť, která je napojena na 34 km vzdálenou elektrárnu v Mělníce, je navíc nepřetržitě monitorována elektronickým systémem, který dokáže odhalit úniky či změny tlaku. Na místo pak vyrážejí technici, aby prověřili, zda se jedná o závadu nebo planý poplach.
red
Sdílet